Säännöt ja sopimusehdot

Sopimusehdot

Päivitetyt ehdot astuvat voimaan uusille asiakkaille 1.9.2024 alkaen, ja nykyisille asiakkaille 30 päivän siirtymäajan jälkeen 30.9.2024 alkaen.

1. Yleistä

Näitä sopimusehtoja sovelletaan Arica Fit Oy:n (jäljempänä “Arica Fit” tai Palveluntarjoaja”) ja nimetyn henkilön (jäljempänä “Jäsen” tai “Asiakas”) välillä. “Palvelun käyttöoikeus” ja “Treeniaika” tarkoittavat asiakkaan oikeutta käyttää ostamansa jäsenyyden mukaista palvelua. “Laskutuskausi” ja “Ennakkoon maksettu (treeni)aika” tarkoittavat jäsenyyden alkamispäivästä alkaen laskettavia 28 päivän jaksoja, jotka asiakas on maksanut tai sitoutunut maksamaan. “Jäsenyys” tarkoittaa toistaiseksi voimassa olevien jäsenyyksien lisäksi mitä tahansa muita Arica Fitin tarjoamia tuotteita ja palveluita, kuten kertakäyntejä, kursseja tai tilojen vuokraamista, jotka oikeuttavat Arica Fitin tilojen ja palveluiden käyttämiseen.

Sopimusehtojen lisäksi Asiakasta voivat sitoa myös muut erikseen määritellyt ehdot ja ohjeistukset, kuten, mutta ei rajoittuen, Arica Fitin salietiketti ja henkilökunnan antamat ohjeet. Sopimusehdot ja jäsenyys astuvat voimaan välittömästi jäsenyyden ostamishetkellä. Sopimusehtojen jäsenyyden väärinkäyttöä koskeva osio sitoo kaikkia Arica Fitin tiloissa olevia henkilöitä, vaikka heillä ei olisi erillistä jäsensopimusta.

Arica Fit pidättää oikeuden muuttaa sopimusehtoja, palvelutarjontaansa ja hintojaan yksipuolisella ilmoituksella. Sopimusehtojen ja hinnaston muutoksissa on 30 päivän siirtymäaika ennen muutosten voimaanastumista. Arica Fit tiedottaa sopimusehtojen muutoksesta tällä sivulla ja tilojensa ilmoitustaululla. Kulloinkin voimassa olevat sopimusehdot on kuvattu tällä sivulla. Mikäli sopimusehtojen muutoksen myötä asiakkaan oikeuksien katsotaan huonontuneen merkittävästi, on hänellä oikeus irtisanoa sopimus välittömin vaikutuksin 30 päivän kuluessa muutosten ilmoittamisesta. Muussa tapauksessa asiakkaan katsotaan hyväksyneen uudet sopimusehdot.

2. Jäsenyys

Arica Fitin jäsenyydet ovat joko kertaperusteisia (esimerkiksi kerta- tai kymppikortit) tai toistaiseksi voimassa olevia. Toistaiseksi voimassa olevat jäsenyydet uusiutuvat neljän viikon eli 28 päivän välein ostopäivästä alkaen – ellei toisin sovita – kunnes ne irtisanotaan. Kertaperusteiset jäsenyydet ovat voimassa 52 viikkoa ostopäivästä alkaen ellei tuotteen yhteydessä toisin mainita. Jokaisen jäsenyysmuodon ja tuotteen kulloinkin voimassa oleva hinta ja palvelusisältö on kuvattu verkkosivuillamme. 

Arica Fitillä on oikeus muuttaa jäsenyyksien palvelusisältöä ja hintaa. Palvelusisällön muutoksiksi ei katsota yksittäisiä ja kohtuullisen ajan kestäviä tapahtumia ja/tai muutoksia, kuten huoltotöistä johtuvia tilojen käytön rajoittamista. Nämä eivät oikeuta hyvityksiin.

Asiakkaan tulee Arica Fitin tiloissa käyttäytyä hyvien tapojen ja yleisesti kuntokeskuksissa odotettujen käytänteiden mukaisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, mutta ei rajoittuen, muiden henkilöiden huomioon ottamista, omasta hygieniastaan huolehtimista ja tilojen yleisestä siisteydestä huolehtimisesta kohtuullisissa määrin.

Jäsenyyden hankittuaan ja maksettuaan asiakkaalla on oikeus käyttää jäsenyysmuodon oikeuttamia palveluita.

Kaikki jäsenyydet ovat henkilökohtaisia ja ainoastaan nimetyn henkilön käytettävissä. Jäsenyyksiä ei voi siirtää toiselle henkilölle ellei Arica Fit tapauskohtaisesti toisin päätä.

Jäsenyyksien ja palveluiden itsenäisen käytön ikäraja on 13 vuotta. Tätä nuorempien henkilöiden kohdalla jäsenyydestä ja palvelun käyttämisestä tulee sopia erikseen. Arica Fitillä on oikeus kieltäytyä ottamasta asiakkaaksi alle 13-vuotiaita henkilöitä.

Yrityssopimuksissa, eli tilanteissa, joissa asiakkaan työnantaja maksaa palvelun osittain tai kokonaan, sopijapuolina ovat Arica Fit ja asiakas yksityishenkilönä. Mikäli asiakkaan työsuhde yrityssopimuksen alaisesta työpaikastaan päättyy tai yritys lopettaa yrityssopimuksen mukaisen osuuden maksamisen, on asiakas vastuussa maksusuorituksista.

Jos asiakas saa mielestään aiheettomia laskuja ja/tai maksumuistutuksia, on hän velvollinen olemaan viivytyksettä yhteydessä Arica Fitin asiakaspalveluun ja selvittämään laskujen ja/tai maksumuistutusten aiheellisuuden. Muussa tapauksessa laskut ja/tai maksumuistutukset katsotaan lähtökohtaisesti aiheellisiksi ellei toisin, esimerkiksi Arica Fitin virheestä johtuen, todeta.

Asiakas sitoutuu olemaan pitämättä, käyttämättä ja/tai välittämättä alkoholia tai Suomen laissa kielletyiksi määriteltyjä aineita Arica Fitin tiloissa.

Asiakas on aina vastuussa omasta omaisuudestaan. Suosittelemme säilyttämään arvotavarat lukituissa tallelokeroissa. Asiakkaan omaisuuden pitkäaikainen säilyttäminen Arica Fitin tiloissa on kiellettyä ellei erikseen toisin sovita. Mikäli asiakas säilyttää omaisuuttaan Arica Fitin tiloissa pidempään kuin yhden vuorokauden ajan, on Arica Fitillä oikeus murtaa asiakkaan mahdollinen lukko ja siirtää asiakkaan omaisuus noudettavaksi vastaanottoon.

Arica Fit säilyttää löytötavaroita kohtuullisen ajan, jonka jälkeen ne voidaan hävittää tai toimittaa eteenpäin Arica Fitin parhaaksi katsomallaan tavalla.

Asiakas ei saa harjoittaa liiketoimintaa Arica Fitin tiloissa ilman erillistä sopimusta.

Asiakkaalla on oikeus tuoda toinen henkilö tutustumiskäynnille kuntosalille tai ryhmäliikuntaan vastikkeetta vastaanoton aukioloaikoina. Henkilön tulee antaa yhteystietonsa vastaanottoon ja kunkin henkilön voi tuoda tutustumiskäynnille vain yhden kerran. Asiakas on vastuussa edellä mainitusta menettelytavasta ja siitä, että henkilö noudattaa Arica Fitin sääntöjä. Mikäli asiakas tuo ulkopuolisen henkilön Arica Fitin tiloihin menettelemättä edellä mainitulla tavalla, sovelletaan Jäsenyyden väärinkäyttö -kohdassa määriteltyjä sanktioita.

Asiakkaan tulee ilmoittaa Arica Fitille viivytyksettä omien tai alaikäisen huollettavansa yhteystietojen muutoksista. Arica Fit ei ole vastuussa puutteellisista tai vanhentuneista yhteystiedoista johtuvista mahdollisista seurauksista.

Arica Fitin yleisissä tiloissa on tallentava kameravalvonta.

Arica Fit tiedottaa asiakkaisiinsa merkittävästi vaikuttavista asioista tilojensa ilmoitustaululla, somekanavissaan ja/tai sähköpostitse asiakkaan Arica Fitille toimittamaan osoitteeseen. Arica Fit ei vastaa siitä, mikäli edellä mainituilla tavoilla tiedotettu asia ei tavoita asiakasta tai tule luetuksi.

Arica Fitillä on oikeus siirtää asiakkaan ja Arica Fitin välinen jäsensopimus kolmannelle osapuolelle esimerkiksi mahdollisen yrityskaupan yhteydessä.

3. Jäseneksi liittyminen

Kertaperusteiset jäsenyydet päättyvät automaattisesti 52 viikon kuluttua ostopäivästä tai kunnes kyseisen tuotteen käyntikerrat on käytetty.

Arica Fitin jäsenyyksissä ei ole irtisanomisaikaa, vaan toistaiseksi voimassa olevan jäsenyyden voi irtisanoa milloin tahansa kuluvan laskutuskauden loppuun tai etukäteen maksetun ajan loppuun. Irtisanominen tulee tehdä ennen seuraavan laskutuskauden alkua. Laskutuskauden päivämäärät näkee jäsenyyslaskulta tai kysymällä Arica Fitin asiakaspalvelusta.

Asiakkaan tulee ilmoittaa irtisanomisesta itse tai alaikäisen asiakkaan tapauksessa tämän huoltaja. Asiakas voi myös valtuuttaa toisen henkilön irtisanomaan sopimuksen vapaamuotoisella valtakirjalla.

Asiakas voi irtisanoa jäsenyyden ainoastaan kirjallisesti nettisivuillamme näkyviin Arica Fitin asiakaspalvelun yhteystietoihin (sähköpostiosoite, puhelinnumero, yhteydenottolomake) tai käymällä Arica Fitin vastaanotossa. Asiakas on itse vastuussa ja todistamisvelvollinen siitä, että toimittaa irtisanomisilmoituksen näissä sopimusehdoissa kuvatulla oikealla tavalla. Irtisanomisilmoitus katsotaan vastaanotetuksi ja irtisanominen astuu voimaan, kun asiakas toimittaa sen Arica Fitille edellä mainituilla tavoilla. Jäsenyyttä ei voi irtisanoa takautuvasti esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakas on toimittanut irtisanomisilmoituksen väärään sähköpostiosoitteeseen.

Arica Fit käsittelee ja vahvistaa irtisanomiset yhden viikon kuluessa irtisanomisilmoituksesta. Jos asiakas ei saa vahvistusta irtisanomisilmoitukseensa tässä ajassa, on hän velvollinen ilmoittamaan siitä Arica Fitille. Jos asiakas ei saa irtisanomisilmoitusta yhden viikon kuluessa eikä hän ilmoita siitä Arica Fitille, on asiakas velvollinen todistamaan ilmoittaneensa irtisanomisesta tässä sopimuksessa kuvatulla tavalla. 

Jäsenyysmaksujen maksamatta jättäminen, palvelun käyttämättä jättäminen tai kulkukortin lunastamatta jättäminen eivät tarkoita jäsenyyden irtisanomista, eivätkä oikeuta hyvityksiin.

Mikäli asiakkaalla on irtisanomishetkellä erääntyneitä maksuja, on hän velvollinen maksamaan ne täysimääräisesti mahdollisine muistutuskuluineen ja viivästyskorkoineen. Jäsenyyden päättyminen ei vapauta asiakasta erääntyneiden maksujen maksuvelvollisuudesta.

Asiakkaalla on oikeus käyttää palvelua irtisanomisen jälkeen kuluvan laskutuskauden tai ennakkoon maksetun ajan viimeiseen päivään asti. Mahdollisesti käyttämättä jäänyttä treeniaikaa ei hyvitetä.

Mikäli jäsenyys on ostettu verkkokaupasta, sovelletaan kuluttajansuojalain mukaista 14 vuorokauden peruutusoikeutta. Mikäli asiakas on käyttänyt verkkokaupasta ostamaansa palvelua 14 vuorokauden kuluessa ostopäivästä alkaen, Arica Fitillä on oikeus pidättää puolet kauppasummasta kuluttajansuojalain mukaisena kohtuullisena korvauksena. Jäsenyyden peruuttamisesta tulee ilmoittaa ilmoittaa Arica Fitille 14 vuorokauden kuluessa ostopäivästä alkaen tässä sopimuksessa kuvatuilla yhteydenottotavoilla. 14 vuorokauden peruutusoikeus ei koske vastaanotossa ostettuja jäsenyyksiä.

5. Jäsenyyden väärinkäytökset

Jäsenyyden väärinkäytöksi katsotaan, mikäli asiakas rikkoo tai jättää noudattamatta näitä sopimusehtoja, mahdollisia muita asiakasta koskevia ehtoja ja/tai Arica Fitin antamia ohjeita tai muulla tavalla suoraan tai välillisesti aiheuttaa haittaa Arica Fitille.

Arica Fitin jäsenyydet ja niihin liittyvät kulkukortit ja pin-koodit ovat aina henkilökohtaisia ja vain nimetyn henkilön käytettävissä. Niitä ei saa luovuttaa muiden käyttöön eikä niillä saa päästää muita henkilöitä Arica Fitin tiloihin. Asiakas on velvollinen säilyttämään henkilökohtaisen kulkukortin ja pin-koodin huolellisesti. Asiakas vastaa omalla kulkukortillaan tai pin-koodillaan tapahtuvista väärinkäytöksistä.

Asiakkaan tulee aina Arica Fitin tiloihin tullessaan kirjautua sisään näyttämällä kulkukorttiaan tai näppäilemällä henkilökohtaisen pin-koodinsa sisäänkäynnin läheisyydessä sijaitsevaan leimauspisteeseen tai ilmoittautumalla vastaanotossa Arica Fitin henkilökunnalle. Asiakkaan on pyydettäessä todistettava henkilöllisyytensä.

Mikäli Arica Fitin palvelua käytetään ilman voimassa olevaa jäsensopimusta, veloitamme jokaisesta luvattomasta käynnistä kertakäynnin hinnan ja 90€ suuruisen sakkomaksun sekä ilmoitamme väärinkäytöksen poliisille. Sakkomaksu voidaan periä myös väärinkäytön mahdollistavalta asiakkaalta. Sakkomaksu voidaan periä myös takautuvasti. 

Asiakas ei voi ostaa omalla nimellään jäsenyyttä toisen henkilön (esimerkiksi lapsen tai kaverin) puolesta ellei erikseen niin sovita.

Asiakas on velvollinen ilmoittamaan Arica Fitille, mikäli hän itse väärinkäyttää, tai huomaa tai epäilee toisen henkilön väärinkäyttävän jäsenyyttä.

Arica Fitillä on väärinkäyttöä epäillessään oikeus yksipuolisesti irtisanoa, rajoittaa tai muulla tavoin muokata asiakkaan jäsenyyttä välittömästi ja ilman ennakkoilmoitusta. 

Mikäli asiakas rikkoo Arica Fitin omistamaa tai hallinnoimaa omaisuutta tai muulla tavoin aiheuttaa taloudellista haittaa, on hän vahingonkorvausvelvollinen. 

6. Jäsenyyden maksaminen

Kaikki jäsenyydet maksetaan kokonaisuudessaan ennakkoon, ellei toisin sovita. Jäsenyydet voi maksaa käteisellä, korttimaksuilla tai laskulla, Arica Fitin lahjakortilla (ellei lahjakortissa toisin mainita) tai hyväksymillämme liikuntaeduilla. Jäsenyydet tulee maksaa välittömästi ostamishetkellä tai laskulla viimeistään eräpäivään mennessä.

Toistaiseksi voimassa olevat jäsenyydet laskutetaan ennen seuraavan laskutuskauden alkamista. Laskun voi saada sähköisenä sähköpostiin tai verkkopankkiin e-laskulla. E-laskun aktivoiminen edellyttää asiakkaalta e-laskusopimuksen aktivoimista pankissaan.

Laskulla maksaessa asiakkaan tulee maksaa lasku siinä näkyvin tiedoin. Arica Fit on ulkoistanut laskutuksen ja perinnän Visma Amili Oy:lle, joka saattaa periä asiakkaalta hinnastonsa mukaisia maksuja esimerkiksi liikasuoritusten palauttamisesta. Arica Fit ei ole vastuussa Visma Amili Oy:n mahdollisesti asiakkaalta perimistä maksuista.

Asiakas on vastuussa ajantasaisten laskutus- ja yhteystietojen toimittamisesta Arica Fitille. Arica Fit ei ole vastuussa puutteellisista laskutustiedoista mahdollisesti aiheutuvista kuluista.  

Mikäli asiakas maksaa jäsenyysmaksun muulla tavalla kuin laskulla näkyvin tiedoin (esimerkiksi käteisellä tai liikuntaeduilla), tulee maksu suorittaa Arica Fitin vastaanotossa tai asiakkaan tulee erikseen ilmoittaa kirjallisesti Arica Fitille suorittamastaan maksusta. Mikäli asiakas ei ilmoita Arica Fitille muulla kuin laskulla näkyvin tiedoin suoritetusta maksusta, ja kyseinen lasku erääntyy tästä johtuen, on asiakas velvollinen maksamaan laskun erääntymisestä aiheutuvat mahdolliset kulut, vaikka maksu olisikin suoritettu laskussa näkyvään eräpäivään mennessä.

Asiakas voi halutessaan maksaa jäsenyyttään ennakkoon useamman kuin yhden laskutuskauden verran.

7. Jäsenyyden tauotus

Jäsenyyden tauotus tarkoittaa jäsenyysmaksujen ja asiakkaan palvelunkäyttöoikeuden keskeyttämistä rajatuksi ajaksi. Asiakkaan tulee ilmoittaa tauotuksesta vähintään yhtä vuorokautta ennen tauon alkua. Taukoa ei myönnetä takautuvasti esimerkiksi sairastumisen vuoksi, muutoin kuin painavasta syystä tai Arica Fitin erillisen harkinnan mukaan.

Kertaperusteisia jäsenyyksiä ei voi tauottaa, eikä niiden voimassaoloa voi jatkaa ellei erikseen toisin sovita.

Toistaiseksi voimassa olevan jäsenyyden voi tauottaa milloin tahansa ilmoittamalla siitä Arica Fitille kirjallisesti tai käymällä vastaanotossa. Jäsenyyden vähimmäistauotusaika on kaksi viikkoa ja enimmäistauotusaika on kuusi kuukautta. 

Mikäli asiakkaalla on erääntyneitä laskuja hänen ilmoittaessaan jäsenyyden tauotuksesta, on hän velvollinen maksamaan ne täysimääräisesti.

Mikäli tauko alkaa kesken kuluvan laskutuskauden tai maksetun ajan, lisätään hyvitys tauon ajalta asiakkaan seuraavaan jäsenmaksuun. Hyvityksen määrä päivää kohden lasketaan jakamalla voimassa olevan neljän viikon jäsenyyden hinta luvulla 28. Hyvitys voidaan toteuttaa rahallisena vähennyksenä asiakkaan tulevista jäsenyysmaksuista tai siirtämällä asiakkaan laskutusta eteenpäin tauon kestoa vastaavalla ajalla. Esimerkiksi kaksi viikkoa kestävä tauko voidaan hyvittää lisäämällä alennus seuraavalle laskulle tai siirtämällä seuraavan laskutuskauden alkua eteenpäin kahdella viikolla. Sovellettava hyvitystapa on yksinomaan Arica Fitin päätettävissä.

8. Ryhmäliikunta

Ryhmäliikuntatunneille tulee ilmoittautua etukäteen nettisivujen varauskalenterin tai asiakaspalvelun kautta. Ryhmäliikuntatunnille voi tulla myös ilman ajanvarausta, mikäli tunnilla on tilaa.

Ryhmäliikuntatunteja saatetaan joutua perumaan esimerkiksi ohjaajan sairastumisen vuoksi. Nämä eivät oikeuta hyvityksiin.

Mikäli asiakas jättää toistuvasti (yli kaksi kertaa kuukaudessa) saapumatta varaamalleen ryhmäliikuntatunnille ilman painavaa syytä, Arica Fitillä on oikeus rajoittaa asiakkaan ryhmäliikuntatuntien varausoikeutta ja/tai veloittaa ryhmäliikuntatunnin kertakäynnin hinta.

Mikäli asiakkaalla on ryhmäliikuntaan oikeuttava kertaperusteinen jäsenyys ja hän ilman painavaa syytä jättää saapumatta varaamalleen ryhmäliikuntatunnille, Arica Fitillä on oikeus vähentää asiakkaalta yksi kertakäynti kutakin tuntia kohden.

Mikäli asiakas haluaa perua ilmoittautumisensa ryhmäliikuntatunnille, tulee hänen ilmoittaa siitä Arica Fitille erikseen verkkosivuillamme määritellyllä tavalla.

Kulloinkin voimassa oleva ryhmäliikuntatarjonta on nähtävissä verkkosivuillamme. Arica Fitillä on kohtuullisin määrin oikeus muuttaa saatavilla olevien ryhmäliikuntatuntien sisältöä, kestoa ja lukumäärää yksipuolisella ilmoituksella ilman hyvityksiä jäsenmaksuihin.

9. Vastuunrajoitus ja riita-asiat

Arica Fit ei ole vastuussa ylivoimaisista esteistä, jotka estävät Arica Fitiä toteuttamasta näitä sopimusehtoja. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan sellainen tapahtuma, jota Arica Fit ei ole voinut ennakoida tai estää kohtuullista huolellisuutta noudattaen. Ylivoimaisia esteitä ovat esimerkiksi, mutta ei rajoittuen, sota, luonnonkatastrofi, kulkutauti, yleinen liikenteen tai tietoliikenteen keskeytyminen, lakko tai muu merkittävä ja epätavallinen syy.

Jäsenyyssopimuksissa ja sopimusehdoissa sovelletaan Suomen lainsäädäntöä.

Asiakkaan ja Arica Fitin väliset riita-asiat pyritään ensisijaisesti sopimaan neuvottelemalla. Mikäli tämä ei ole mahdollista, kumpi tahansa osapuoli voi viedä asian tuomioistuimen käsiteltäväksi.

Asiakkaalla on myös oikeus viedä asia kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.